31 juli 2019  De videowalls die er nooit zouden komen, gaan er komen.

Zo lezen we in de notulen van de laatste Clubraad vergadering. Met een afmeting van 8 meter breed en 6 meter hoog, kun je niet meer spreken over een schermpje, maar een heuse `wall`. NAC beweert dat de huidige scoreborden onherstelbaar beschadigd zijn en geen andere reden ziet om dan meteen maar een enorm videoscherm op te hangen. We lezen de motivering in de notulen: “Ondanks tegengeluid van supportersgroeperingen in een eerder stadium heeft NAC besloten voor deze schermen te kiezen. Enerzijds commercieel en anderzijds vanwege de ontwikkelingen m.b.t. de VAR in de toekomst.”

NAC kent de anti sympathieën in de aanhang en het schrikbeeld dat zij hebben van de dooie voetbalbioscopen in de rest van het land, waar het nog aanwezige inwisselbare publiek hun stadionbeleving als gewillige schapen door de videoschermen laat leiden. De unieke en onderscheidende fancultuur van de NAC aanhang (en vooral de overdraagbaarheid hiervan naar de nieuwe generatie) komt steeds verder onder druk te staan. Onder het mom van, ‘we moeten met onze tijd mee, we leven niet meer in 1912’ en ‘we lopen hierdoor veel commerciële inkomsten mis’. Of is het gewoon een gebrek aan creativiteit? Dat je de kernwaarden van de club niet meer weet te vertalen, naar andere onconventionele manieren om exposure aan je sponsoren te geven, zonder dat de stadionbezoeker het als last ervaart.

Hier komt weer een meermaals beproefde methode op tafel. Zaken waarvan zeer duidelijk op zwart wit is vastgelegd dat we ze niet willen, zodat voor volgende generaties en directies gewaarborgd is waar deze club voor staat, wordt volkomen genegeerd. In plaats daarvan wordt inspraak geveinsd. “We hebben besloten om voor een mascotte te gaan, maar jullie mogen bepalen hoe dat dit beest gaat heten” – “We hebben besloten om na een doelpunt een goaljingle af te spelen, maar jullie mogen bepalen welk liedje dat wordt” – “We hebben besloten om een opkomstliedje te draaien als de spelers het veld op komen, maar jullie mogen bepalen of dat dit `The Eye of The Tiger` of `Simply the Best` moet worden” – “We hebben besloten om trommels en trompetten op de tribunes toe te staan en jullie mogen bepalen of het bandje ‘heeeeey baby oe aa’ of ‘het is stil aan de overkant’ gaat spelen”.
En nu, “NAC heeft besloten voor deze schermen te kiezen, maar jullie mogen bepalen wat er op wordt afgespeeld. Ja echt waar. En dat blijft zo voor eeeeeeeeuwig gelden! Want dat zetten we dan zoals altijd op papier en zo. En dat zal daarna nooooit meer veranderen! Zo denken we echt met jullie mee, zie je wel?” Absoluut, het is op een waardige manier te gebruiken, aandacht voor oud-spelers en historie etc.. Maar de ervaring leert dat het een opmaat is naar onwenselijk gebruik in de toekomst. Er komen bij NAC steeds weer andere mensen aan het roer die niets op hebben met oude afspraken.

NAC heeft zowaar al een voorstel uitgewerkt, met wat er op het scherm mag komen te staan:
- De doelpunten met logo/naam;
- De tijd;
- De mogelijkheid om sponsoren te benoemen/reclameboodschappen te tonen;
- Beelden van de VAR, indien die worden vrijgegeven door de KNVB;
- Beelden van wedstrijd of oude coryfeeën voor of na afloop van de wedstrijd;
- Foto’s of beelden van overleden clubiconen of oud-speler die in de picture staat.

De Clubraad is gevraagd om hier vanuit de supporters op te schieten. Wij kunnen dat kanon wel leveren.

Hieronder een impressie van hoe groot deze videowall moet gaan worden. Volgens de notulen gaat deze een afmeting van 8 meter breed en 6 meter hoog bereiken. Ter referentie, het doel voor de B-side meet 7,32m bij 2.44m.




Bron : De Rat, NAC via Clubraad

 
<< Back <<
      © www.derat.nl
>> Reageer >>